Fravær

Sådan melder du fravær

-> Er dit barn syg, skriver du til læreren i AULA. Når du ved hvornår dit barn er klar til at komme i skole igen, meddeler du dette til læreren.

-> Skal dit barn til læge, tandlæge og andet? Så skriv til læreren i hvilket tidsrum eleven er fraværende.

-> Har dit barn brug for ekstraordinært fri fx til større festligheder i familien, giver vi gerne ekstraordinært fri.

Du kan bede dit barn ekstraordinært fri på grund af særlige begivenheder i familien mv. uden for de almindelige ferier og fridage. Det indskærpes, at fravær kan have såvel sociale som faglige konsekvenser for barnet.
Anmodning om ekstraordinær frihed bør derfor så vidt muligt undgås af hensyn til barnets eller den unges stabile skolegang og trivsel.

Anmodningen stiles til klasselæreren, som kan godkende ekstraordinær frihed.
Hvis anmodningen ikke imødekommes, og man holder fri alligevel, registreres fraværet som "ulovligt fravær".

Nysted Skoles håndtering af elevfravær

Elevfravær kan være et tegn på, at eleven ikke trives, eller at forældrene ikke formår at prioritere barnets eller den unges skolegang, herunder at hjælpe eleven til at møde op til undervisning. Det er et forældreansvar, at ens barn møder i skole, med mindre andet er aftalt, men der kan være behov for indsatser, der støtter dette ansvar. Trivslen i skolen er et fælles ansvar.

På Nysted Skole tager vi elevernes skolegang alvorligt. Det gør vi, fordi forskningen viser, at skolegang og uddannelse er en central faktor i forhold til at sikre, at eleven klarer sig godt i voksenlivet, både socialt og arbejdsmæssigt.

Vi ønsker i samarbejde med forældrene at skabe de bedste betingelser for et stabilt fremmøde og elevernes læring og trivsel.

FORMÅL
Formålet med Nysted Skoles princip for håndtering af elevfravær er at minimere børn og unges fravær:

1. Vi skal handle på ustabilt fremmøde

Vi skal derfor sætte tidligt ind, når en elevs fremmøde bliver ustabilt, fordi fravær kan være et symptom på en række andre problemer. Jo mere fravær, des sværere kan det blive for eleven at komme tilbage til skolen, både socialt og fagligt. To fraværsdage om måneden bliver til 20 skoledage på et skoleår, hvilket bliver til et helt skoleår over et skoleliv – og det kan aflæses direkte i de faglige resultater.

2. Vi skal øge antallet af uddannelsesparate elever

Forskning viser, at uddannelse er en af de vigtigste parametre i forhold til at sikre alle lige muligheder i voksenlivet. For at øge andelen af uddannelsesparate elever, skal vi gøre alt for at minimere fraværet, så eleverne ikke tager et højt fravær med i deres ungdomsuddannelse.

ELEVFRAVÆR

Definitioner af  ulovligt fravær

1. At skolen ikke har fået besked omkring fraværet
  2. At fraværet ikke er: sygdom, lægebesøg, godkendt ekstraordinært fri i forbindelse med fx. ferie
  3. Hvis elever i 7.-9.kl  går for tidligt, uden gyldig grund, får man registeret ulovligt fravær for halvdelen af dagen.

Underretning vedr. ulovligt fravær.
    Når elevens ulovlige fravær passerer 10% opgjort i forhold til antal undervisningsdage i et kvartal, orienterer kontoret hjemmet om, at det ulovlige fravær nu er på 10% og at der automatisk fremsendes en underretning til kommunen om fraværet, såfremt det passerer 15% inden for samme kvartal. Det er ene og alene kommunens beslutning om børnepengene skal inddrages.

Bekymrende fravær

Fravær, uanset størrelse, i kombination med øvrig bekymring for barnets eller den unges trivsel, f.eks. fordi der er grund til at antage, at fraværet skyldes, at forældrene på grund af egne problemer ikke magter at få eleven af sted i skole og derfor sygemelder eleven, eller at fraværet skyldes, at eleven mistrives og får overtalt forældrene til at sygemelde eleven.

Fravær i mindre omfang kan også være bekymrende, f.eks. hvis en elev ofte kommer og går i skoletiden, eller hjemmet orienterer om fraværets årsager, men at det alligevel vurderes at handle om bekymrende faktorer. Denne vurdering foretager team og klasselærer, hvor klasselæreren sørger for at bringe bekymringen videre til hjemmet og evt. ledelsen.

Ved kronisk sygdom eller ved sygdom af længere varighed, tager klasselæreren kontakt til hjemmet med henblik på at udarbejde en plan for undervisningens tilrettelæggelse. Her kan ledelsen inddrages efter behov.

PROCEDURE

Der arbejdes i tre trin ved bekymrende fravær. Trin 1 foranstaltes af kontaktlærer/person.
Efter trin 1 involveres skolens ledelse, som foranstalter trin 2 og 3.
1.
Ved bekymrende fravær skal klasselærer altid kontakte hjemmet for at kortlægge årsagen til fraværet og sammen med forældrene iværksætte en plan for nedbringelse af fraværet.

Faglærere skal altid kontakte kontaktlærer /person ved bekymrende fravær.

2. Hvis fraværsmønsteret ikke ændres, inddrages skolens ledelse, som vurderer om og hvornår der indkaldes til samtale omkring fraværets omfang og vores bekymring omkring elevens læring og trivsel. Samtalens formål er at lave en mere uddybende plan for nedbringelse af elevens fravær.

Indkaldelsen afsendes fra kontoret til forældres eboks, underskrevet af leder.

3. Hvis fraværsmønsteret ikke ændres, oprettes der en bekymring i GUSA[1]. Skolen fortsætter med den iværksatte plan for eleven.

[1] GUSA er kommunens samarbejdsplatform mellem institutioner, hjemmet og familieafdelingen.