Sundhedsplejerske

Jeg hedder Lene Sembach og er sundhedsplejerske på Nysted skole.

På skolen laver jeg screeningsundersøgelser (højde, vægt, syn og hø­relse) og tilbyder eleverne en sundhedsorienterende samtale efter følgende plan: (ændringer vil kunne forekomme).

(Et spørgeskema bliver udleveret i forvejen og medbringes i ud­fyldt stand, da det danner baggrund for den snak vi skal have.)

I Børnehaveklassen laver jeg ”indskolingsundersøgelse”. Ved denne undersøgelse bliver alle elever målt, vejet samt får kontrolle­ret deres syn og hørelse. Derudover snakker vi om, hvordan det går, og hvordan det er gået indtil nu. Det er vigtigt, at en af forældrene har mulighed for at deltage, så de kan støtte deres barn ved deres nærvær og i samtalen.

Inden undersøgelsen er jeg med i en idrætstime sammen med klassens lærere, hvor jeg observerer de enkeltes børns motorik.

I 1. klasse laver jeg i samarbejde med klasselæreren ”sundhedscirkus”. Sundhedscirkus er en ny og anderledes måde at tænke skolesundhedspleje på. Over to dage inddrages børnene aktivt, bl.a. igennem leg, i forskellige emner som relaterer sig til sundhed. Emnerne kan f.eks. være: venskaber, hygiejne/håndvask, bevægelse, måltider, afslapning og søvn. Ud over de mange spændende sundhedspædagogiske aktiviteter vil alle børnene blive målt og vejet (ved behov laves synsprøve - som opfølgning efter undersøgelsen i børnehaveklassen).

I 4. klasse bliver eleverne målt og vejet og får deres syn kontrolle­ret, (evt. høreprøve) Desuden tilbydes eleverne en sundhedsoriente­rende samtale, hvor vi bl.a. taler om trivsel, skole, fritid, kostvaner, motion, sundhed, pubertet mm.

I 5. klasse tilbyder jeg i samarbejde med klasselæreren pubertetsundervisning. Der er bl.a. oplæg til gruppearbejde, hvor eleverne selv skal arbejde med emner som: krop og pubertet, trivsel, følelser og forelskelse, kropssprog, sprog og grænser.

I 7. klasse bliver eleverne målt og vejet og får deres syn kontrolle­ret, (evt. høreprøve). Desuden tilbydes eleverne en sundhedsoriente­rende samtale, hvor vi bl.a. taler om trivsel, skole, kammerater, fritid, kost, motion, sundhed, pubertet, søvn, rygning, alkohol mm.

I 8. kl. – sidst på skoleåret tilbydes der Sundhedseksperimentariet. I Sundhedseksperimentariet kan eleverne gå på opdagelse i små ”boder”, som handler om krop og velvære, tanker og følelser, sundhed, livsstil og helbred. Der vil ved samme lejlighed tilbydes information om prævention.

I 9. klasse (i nogle tilfælde bliver det i 8. kl. lige inden sommerferien) laver jeg ”udskolingsundersøgelse” på alle elever. Ved denne undersøgelse bliver eleverne målt, vejet samt får kontrolleret deres syn, hørelse og deres farvesyn. Desuden tilbydes eleverne en sundhedsorienterende samtale, hvor vi bl.a. taler om trivsel, skole, fritid, kost, motion, sundhed, pubertetsudvikling, søvn, rygning, alkohol, fremtidsplaner, mm.

Elever, lærerne og forældre kan altid rette henvendelse til mig efter be­hov.

Jeg er som regel på skolen i sundhedsplejerske-lokalet tirsdag og torsdag.

Jeg træffes på tlf. 2518 0050.  Så har du spørgsmål vedr. dig selv som skoleelev, eller dit barn eller børn, er du / I altid velkomne til at kontakte mig.