Logo Nysted Skole

Praktisk information

Morgenåbning og morgenmad

Når I afleverer jeres barn om morgenen, er det en god ide, at l lige kommer ind og siger godmorgen, så vi ved, hvem vi har i huset. Ligeledes er det vigtigt at barnet tjekker sig ind på skærmen.

I tidsrummet 6.30 – 7.40 tilbydes der morgenmad bestående af brød, knækbrød, cornflakes og havregryn.

Aula ”komme/gå”

Det er vigtigt at børnene tjekker sig ind når de kommer, samt tjekker sig ud når de går. Så vi hele tiden har et overblik over hvilke børn som er i SFO’en.

Fri/Ferie:

Hvis jeres barn ikke kommer i SFO en enkelt dag, eller holder flere dages fri/ferie, er det vigtigt at i skriver det ind i ”Komme/gå”.

Hvis de f.eks. skal med den første bus hjem lige efter skole, og derfor ikke kommer i SFO, skal i også skrive barnet fri.

Send hjem:

Hvis jeres barn skal sendes hjem, til anden aktivitet eller sendes ud til bus , skal I oprette det inde i ”Kommer/Gå” hvad tid barnet skal sendes. VIGTIGT at i derudover ligeledes skriver en "Bemærkning", om hvad de skal sendes til. Det kan være: Fodbold, gymnastik, sidste bus, håndbold etc.

Aktiviteter

Personalet i SFO’en vil om eftermiddagen sætte forskellige aktiviteter i gang, hvor børnene kan vælge sig på. Nogle gange vil der også være arrangeret aktiviteter for en bestemt gruppe børn. I sommerhalvåret vil aktiviteterne fortrinsvis være udendørsaktiviteter. Hvor der i vinterhalvåret mere vil blive arrangeret indendørsaktiviteter.

Garderobe / påklædning

Det er trangt med pladsen i garderoben. Vi forventer, at I hjælper jeres barn med at holde orden, så ikke tingene forsvinder. Derfor er det vigtigt, at der er navn i tøj og sko.

Det er vigtigt for børnenes trivsel, samt deres mulighed for at deltage i dagens aktiviteter, at de har tøj og fodtøj på, der passer til årstiden og dagens vejr. Ligeledes er det vigtigt at der er skiftetøj i børnenes garderobe. – Husk at opdatere, så det passer i størrelse og til vejret.  SFO har ikke skiftetøj.

Husk indendørsfodtøj i vinterhalvåret, der er ofte vådt i garderoben, så sandsynligheden for at få våde strømper er stor.

Glemt tøj lægges i ”tremmekasserne” i ”Basisafdelingen”. Ved efterårsferie, juleferie, vinterferie og sommerferie samles uafhentet tøj og fodtøj på skoletorvet, hvor man så kan lede.

Afhentning af børn

Det er vigtigt for jeres barn, at I sætter tid af til at hente dem. Børnene er ofte i gang med en rigtig god leg/aktivitet, som gerne skal afsluttes på en god måde. Både i forhold til dem de leger med, og at de også lige kan have noget, som skal pakkes sammen og sættes på plads inden de siger farvel. Det er også vigtigt at barnet altid får sagt farvel til en voksen, samt at de får ”tjekket sig ud” på skærmen. så afslutningen på dagen i SFO bliver god.

Forældresamarbejde

SFO holder ikke eget forældremøde, men er repræsenteret ved klassernes forældremøder og ved skole/hjemsamtaler efter behov.

Sker der forandringer i hjemmet, vil vi meget gerne orienteres, da det kan have stor betydning for jeres barns dag i SFO.

I er som forældre selvfølgelig altid velkommen til at henvende jer, hvis I har brug for en samtale omkring jeres barn eller I har spørgsmål til noget. Det kan være en kort snak i dagligdagen ved en afhentning, eller der kan aftales tid til en samtale.

Skolesamarbejde

De ansatte i SFO’en har ud over deres funktioner i SFO, ligeledes opgaver i undervisningsdelen. Her varetager de opgaver som UUV, holddeling, Kvalitetsløft, støttefunktioner og trivselsopgaver, hvilket er med til at skabe en god og tryg sammenhæng i børnenes dagligdag.

Fødselsdage

Vi holder ikke fødselsdag i SFO, børnene bliver fejret i deres klasser. Fødselsdage, der falder i ferier, hvor barnet er tilmeldt, bliver naturligvis markeret med en fødselsdagssang, ligesom børnene er velkomne til at dele ud, hvis I ønsker dette.

Skoleferier

I alle skoleferier, er der åbent fra kl. 6.30-17.00 (kl. 16.00 om fredagen). Her er det vigtigt for både planlægningen af aktiviteter i ferien, samt personalepåsætningen, at I som forældre husker at melde ferie for jeres børn, så vi i SFO’en har en klar oversigt over hvilke børn der kommer. Vi vil også beder jer om at børnene kommer i SFO’en senest kl. 9.00.

Rygning

Rygning er ikke tilladt på skolens matrikel.

Underretningspligt

Vi har underretningspligt efter servicelovens § 153. Vi har pligt til at underrette, hvis et barn er i mistrivsel, eller på anden måde har brug for særlige tiltag.

Da en underretning er udtryk for en bekymring for et barn, bør denne altid ses som en hjælp til barnet.

Sådan bruger du Komme-gå i Aula.pdf

Shape Created with Sketch.