Logo Nysted Skole

Guldborgsund Kommunes Børnesyn

CENTER FOR BØRN & LÆRINGS BØRNESYN

Det enkelte barn er ligeværdigt og unikt med sit eget særpræg og sine egne behov og udvikler sig og lærer gennem de relationer, sociale sammenhænge og forpligtende fællesskaber som barnet er en del af. Det enkelte barn lever et hverdagsliv på tværs af forskellige sammenhænge og fællesskaber som dagtilbud, skole, fritidsordning og familie og skal derfor forstås ud fra de rammer og regler som barnet indgår i og skal handle indenfor. Det enkelte barns udvikling, adfærd og trivsel skal forstås ud fra de betingelser, barnet har for at handle og ud fra, hvilke tilgange barnet mødes med i de forskellige relationer, sammenhænge og fællesskaber, som barnet indgår i. Barnet er aldrig problemet, men kan være i problemer og det er de voksne omkring barnet, der har ansvaret for, at alle kommunens børn og unge gives mulighed for at udvikle deres individuelle talenter og bidrage til, at børnene og de unge tilegner sig kompetencer, der gør dem i stand til at kunne indgå som aktive deltagere i fællesskabet og handle selvstændigt, ansvarligt og reflekterende. Det betyder, at vi i vores praksis som fagprofessionelle:

 Er bevidste om, at den måde vi forstår barnet på, og at det sprog vi bruger, når vi taler om og med barnet, har afgørende betydning for barnets udvikling og læring.

 Har ansvar for at afdække barnets kompetencer og ressourcer ligesom vi tager ansvaret for, at afdække, hvis der i omgivelserne er noget, som står i vejen for barnets udvikling, f.eks. hvis barnet ikke lykkes ift. de krav og forventninger, som vi stiller i dagpleje, daginstitution og skole.

 Har fokus på at problemet er problemet og ikke at barnet er problemet. Vi er opmærksomme på hvilke værdier og konklusioner vores beskrivelse af/fortælling om barnet indeholder og de muligheder/udfordringer det giver os i forhold til vores arbejde med at guide, støtte og udfordre barnets udvikling og læring.

 Tænker ud fra flere perspektiver, fordi virkeligheden altid kan ses anderledes og kan ændres. Derfor benytter vi flere forskellige tilgange for, at barnet skal lykkes.

 Er bevidst om, at fællesskabet er rammen for individets dannelse og udvikling, derfor skal vi være bevidste om, at et fællesskab ikke udvikles ved at fokusere på individer, men snarere omvendt.

 Er bevidste om, at forældres holdninger og deltagelse i børns liv, har betydning for børns fællesskaber.