Logo Nysted Skole

Organisering og anden nyttig viden

Vi har to spor 0. - 9.kl.

Skolen er delt i to afdelinger, med lærere og pædagoger fordelt på årgangs- og afdelingsteams.

Afd. 1: 0.-5.kl

Afd. 2: 6.-9.kl

Herunder vores specialpædagogiske indsats i Base1 (de yngste elever) og Base 2 (de ældste elever), samt vores trivselspædagog som er tilknyttet afd 1.

I vores PLC (pædagogisk læringscenter) har vi vores læsevejleder, matematikvejleder, Pædagogiske ITvejleder, læringsvejledere og tekniske ITvejleder.

Undervisning og pauser uden for skolens område
I forskellige sammenhænge kan eleverne blive sendt ud i byen i forbindelse med undervisningsopgaver. Skolebestyrelsen har vurderet, at eleverne fra 4. klasse og op er så trafiksikre, at de kan sendes ud i grupper på egen hånd, uden at læreren er i umiddelbar nærhed.

I forbindelse med pauserne må elever i 8. og 9. klasse forlade skolen.

Ugeplaner

Ugeplanerne laves i meebook, men kan ses i AULA. Her skrives kort om de vigtigste informationer omkring ugen, lektier, ture ud af huset osv. Vil man dykke mere ned i undervisningforløbene, kan man se dem i meebook.

Elevplaner

Alle elever skal have en elevplan, dog skal den ikke omhandle alle fag hvert år.  Tidligere blev elevplanen udgivet som et samlet værk en gang om året.
Med Meebooks indtog bliver dette gradvist ændret, da hensigten er, at elevplanen skal være i forhold til de undervisningsforløb, som der arbejdes med. Elevplanen skulle dermed gerne blive både mere aktuel og dynamisk.

Mobiltelefoner

Mobiltelefonen skal være slukket (eller på lydløs), med mindre at den indgår som et arbejdsredskab i undervisningen.
På lejrskoler og hytteture fastlægges brug af mobiltelefoner af lærerteamet. Der må KUN tages billeder og optages film, når det indgår i sammenhænge, der er godkendt af en voksen.
Hvis mobiltelefonen bliver misbrugt bliver den inddraget resten af timen eller resten af dagen. Hvis telefonen indleveres på kontoret, gælder inddragelsen resten af dagen. I gentagelsestilfælde kan det besluttes, at telefonen kun udleveres til forældre.

Ekskursioner, hytteture og lejrskoler
Antallet af ture ud af huset kan variere meget på de forskellige årgange. Skolen råder over to buskort, til transport på Lolland Falster og Sydsjælland. Ud over de mange småture er der en egentlig ekskursion de år, hvor årgangen ikke er på hyttetur eller lejrskole. Hytteturene er placeret på 2. og 5. årgang. Hytteturene er på en-to overnatninger.  Lejrskolen, som normalt er af en uges varighed er placeret på 9. årgang.

I forbindelse med ture med overnatning må skolen opkræve et beløb til kost. Beløbet svinger afhængig af om man er på koloni, hvor alt skal medbringes og anrettes, eller om man bor på fx et vandrerhjem. En pris på 75-100 kr. pr dag er ikke unormalt.

Idræt

Skolen har meget gode idrætsfaciliteter så som gymnastiksal, hal, boldbaner og atletikstadion, alt sammen i umiddelbar nærhed af skolen. Omklædning og bad er en del af dansk idrætstradition, og indgår som en naturlig og integreret del af idrætsun­dervisningen.

Frita­gelse for idræt og bad gives kun efter skriftlig be­grundet anmodning fra hjemmet.

Ved fritagelse i mere end en uge, kan skolen forlange lægeattest, i givet fald betales

denne af skolen

Skolefoto
Der tages normalt skolefotos en gang hvert år. Der tages et gruppebillede og et portrætbillede. Forældre skal give samtykke til, at børnene fotograferes. Dette kan foregå lidt forskelligt, afhængigt af hvilket fotofirma der udfører opgaven. Skolen modtager altid et billede til brug i vores administrative system.

Hjernemad
Skolen deltager i projekt ”Hjernemad”. Projektet går i store træk ud på, at vi for et årligt beløb modtager forskellige produkter, som enten er fejlmærket, eller som er lige ved at overskride holdbarhedsdatoen, fra Fødevarebanken.

Morgenmadsprodukterne stilles frem på skoletorvet i formiddagspausen, så de elever der har behov frit kan hente sig et formiddagsmåltid.

Blå mandag
Traditionen med blå mandag er blevet udfordret en del af, at skolen omfatter flere sogne – og dermed flere konfirmationsdage.  Her på stedet har vi valgt følgende praksis: Eleven har en blå mandag, som de kan lægge på den mandag, der passer bedst i konfirmationsperioden. Derudover har der været tradition for, at trivselsrådet afvikler en ”blå mandag” tur for årgangen. Dette giver skolen normalt fri til. Vi beder dog om, at dette arrangeres på en anden dag end en mandag.

Formidling af infomateriale fra foreninger
Skolen er i begrænset omfang behjælpelig med at videreformidle info-materiale fra lokale foreninger

Rygning

Rygning på skolens område er ikke tilladt – heller ikke uden for normal åbningstid

Garderober

Særligt hos de yngste elever har garderobepladsen det med at blive fyldt med skiftetøj. Vi beder om, at man sørger for at garderobepladsen bliver tømt ifm. større ferier, så vi kan rengøre garderobeområderne.

Evt. efterladt tøj- lægges sammen med glemte sager.

Glemte sager

Glemt tøj opbevares i sække i kælderen. En til to gange om året lægges tøjet frem til afhentning inden det sendes videre til genbrug.

HUSK, at skolens kontor har en kasse med glemte ting. Disse afleveres hvert halve år til politiet, såfremt de ikke bliver afhentet.