Skolehjemsamarbejde, trivselsråd, fødselsdagsinvitationer og klassekasse

Skole- hjemsamarbejde

Skolebestyrelsen har udarbejdet et princip for hvordan skolehjemsamarbejdet skal foregå på et overordnet plan.  Der afvikles et forældremøde årligt. Normalt er det placeret mellem skolestart og 1. oktober. Der afvikles minimum en årlig skole-hjemsamtale. Den er normalt placeret i perioden fra efterårsferien og frem til 1. december.

Derudover er der altid mulighed for at kontakte skolens ansatte for et møde. Ligeledes indkalder vi, hvis vi har behov for at tale mere med jer mere end den ene gang årligt.

Trivselsråd

Til hver årgang er der tilknyttet et trivselsråd. Rådet består af et antal forældre fra begge klasser. Som navnet siger er den primære opgave at understøtte årgangens trivsel ved at afvikle div arrangementer enten alene eller sammen med årgangens lærere. Derudover inviteres trivselsrådsrepræsentanterne til et årligt møde med skolebestyrelsen, da de også betragtes som en form for bindeled mellem bestyrelsen og de øvrige forældre. Sidst men ikke mindst vælger trivselsrådet en kasserer til at administrere ”klassekassen”.

Formidling af fødselsdagsinvitationer til klassen

Skolen og i særdeleshed klassen er et socialt fællesskab. Det betyder meget for den enkelte at føle sig som en del af dette. Derfor har vi den regel, at man kun deler fødselsdagsinvitationer ud i skoletiden, hvis man som minimum deler ud til hele klassen, alle piger eller alle drenge.

Klassekasser

På Nysted Skole er der tradition for at der er en ”klassekasse” tilknyttet hver årgang. Der er ikke fastlagt et beløb, som man skal indbetale, men i de fleste klasser har man aftalt et beløb på ca. 100,-

Herudover kan der komme indtægter ved forskellige aktiviteter ifm skolefester o. lign.

Klassekassen er et fælles anliggende mellem trivselsrådet og årgangens lærere. Den administreres af en forældre typisk fra trivselsrådet. Kassens formål er at hjælpe med at forsøde elevernes hverdag. F.eks. ved at indkøbe bolde og spil. Derudover kan kassen give en is eller lignende ifm. en ekskursion. Sidst men ikke mindst kan kassen donere et beløb, som lærerne frit kan råde over ved hytteture og lejrskoler.